Sunday, October 31, 2010

INI CERITA TIPU!

Disclaimer : jalan cerita ini memang sebenar-benarnya tipu dan tidak pernah terjadi dalam sejarah sepanjang 3 tahun kami mengenali Kancil. Tapi watak-watak di dalamnya benar-benar wujud demi menjaga ramuan sebuah cerita ini.

---

Lepas balik dari bermain futsal di padang Zaba, gua bersiap-siap untuk mandi sebab Hero Tamil kata makan awal, main awal. Maksudnya di sini bukan cret, tapi main dota. Brader MidValley awal dah siap-siap berada di markas dota membawa laptopnya. Gua je sekarang tak siap-siap.

Macam biasa, janji melayu. Janji 7.45, 8.30 malam baru gua siap. Keh keh keh.

Gua jalan perlahan-lahan ke markas dota membawa laptop dalam mode standby. Senang je nanti letak saja laptop terus boleh on. Laptop gua sikit lebih kurang berpenyakit susah nak on awal-awal. Kena lancapkan dulu baru boleh on terus.

Tok, tok, tok! Pintu gua ketuk perlahan, 3 kali, stail Kancil. Gua pulas tombol pintu dan masuk ke dalam bilik.

Masuk-masuk je, "heyyyyy.. janji melayu!" Kancil dah "hey" kan gua satu kali. Yang lain menggeleng-geleng kepala. Gua buat gaya tak bersalah. "Jom makan!"

Sampai di cafe, kami awal-awal pilih tempat yang jauh dengan kaum-kaum pelik. Takut nanti virus merebak, naya. Kalau boleh melintas depan mata pun mahu elak.

"Kancil, teh-O ais satu." Gua order dengan Kancil.

"Eh gua bukan kaunter air.." Kata Kancil. "Belilah sendiri, heyy.."

"Ah lu macam-macam. Karang gua bahan kang. Nah ambil seringgit." Gua hulur duit kat Kancil. Kancil berlalu pergi ke kaunter air.

5 minit kemudian, makanan pun sampai. Servis di cafe memang mantap.

Gua, nasi goreng ayam goreng kunyit. Brader MidValley, nasi goreng hotdog, Brader Helmet nasi ayam masak halia, Hero Tamil, nasi goreng sardin telur dadar, serupa dengan Kancil. Gua tak hairan pun. Depa skandal, apa Kancil makan, Hero mesti mau sama. Air pun sama. Pfft.

Tengah-tengah makan, gua saja suggest game. Boring ni, asik makan takde topik. Sekali sekala mesti mau cerita songsang juga.

"Weh. Makan, makan juga. Kita main satu game. Boring nih." Gua bersuara.

"Game apa nak main? Makan pun boleh ada game ke?" Kancil menyambut. "Karang balik bilik main dota la."

"Alah. Boring ni. Ok, gua sebut satu benda, lu describe benda tuh dengan satu perkataan. Apa-apa melintas dalam kepala lu. Ok, gua mula. Biru."

"Motor." Brader Helmet bagi jawapan. Pap!

"Chelsea." Hero Tamil pula. Kancil dah geleng-geleng kepala. "Heyy nak bahan ke nak main game nih." Kata dia keras, mengunyah nasi.

Semua di situ gelak. "Ok, ok. Gua sebut lain. Pisang."

"Pisang goreng." Pantas Hero menjawab.

"Pengat pisang." Jawab Brader Mid.

"Pokok pisang." Jawab Brader Helmet.

Tiba saja giliran Kancil, "Batang Brader MidValley." Tersipu-sipu dia menjawab.

---

Balik bilik, Brader MidValley dah gesek-gesek kat katil Kancil. Itulah akibatnya bergurau tak kena tempat.

6 comments:

shahrin yusof said...

haha aku mana makan sardin, alergik...

last2 arep kena bahan hahaha

Lann Shaukani said...

hahahaa!

Lann Shaukani said...

oh dah salah. hehee.

arep said...

hoossshhhh!!!

Fayadh Ahmad Kamal said...

hahahaha

shahrin yusof said...

dah basah dah...