Sunday, September 5, 2010

1 SAMA 1

Ada satu petang, gua boring-boring kat bilik. Gua masukkan laptop dalam beg kemas-kemas, gua siap-siap nak turun bawah menuju ke G2111. Memang petang tu gua boring tahap gampang. Nak skodeng awek mandi, dinding tak berapa nak clear pulak. Nak layan muvi masa tu gua tak berapa nak into.

Gua jalan slow-slow turun bawah. Dalam kepala gua mintak-mintak setan ni semua ada. Boleh gua ajak main dota. Masa tu gua baru into dota punya hal. Sebulan gua cuti semester, sebulan juga gua prektis main dota. Tu pun 2v1, sentinel 2, scourage 1. K bukan tu gua nak cerita.

Sampai je depan pintu G2111, gua ketuk slow-slow gaya Kancil dan terus masuk bilik tuh. Masa tu Brader Helmet je ada. Dia tengah layan Kayden Kross seround kalau gua tak silap.

"Hero Tamil mana?" Gua tanya sambil bersandar ke katil Hero Tamil.

"Ntah. Mandi rasanya." Jawab Brader Helmet ringkas.

Gua angguk faham. "Jom dota?" Gua racun dengan mengharapkan jawapan "JOM!" tapi malangnya Brader Helmet balas "Tunggula budak-budak dulu."

Kecewa tak usah kata. Tak buang masa, gua pun bukak laptop, mula main dota sorang-sorang sambil mengalirkan air mata.

Tak lama lepas tuh...

Tok! Tok! Tok! Pintu G2111 diketuk. Terberhenti gua kejap nak main dota. Pintu dibuka dan serentak dengan itu terpacul kepala Kancil sambil menyengih. "Ehhh dia pun ada.." Gua senyum-senyum. Kancil masuk, terus duduk sebelah gua. "Uisshh main dota." Kata Kancil kagum.

"Kancil jom la main 1v1!" Gua saja ajak.

Kancil sengih. "Takpelah. Lu jela main sorang." Kancil mengelak.

"Apahal?? Jomla.. lu takde telo ke?" Gua galak mencabar.

Gua ingat cabaran gua disahut oleh Kancil tapi gua silap. Kancil balas.

"Gua memang takde telo. Lu main jelah." Kancil jawab yakin sambil tersengih.

Brader Helmet yang tengah kusyuk main twitter tu pandang gua, gua pandang Brader Helmet. Dua dua mengurut dada. Gua kena lakukan sesuatu sebelum Kancil dicekup.

*****

Esok harinya Kancil dah kelihatan di blok A, memakai tudung dan baju kurung ke kelas.

No comments: